ارسال درخواست ...

التهاب لثه یا ژنژیویت و چگونگی درمان آن
Aug 24 2022 تعداد نمایش 836
اشتراک گذاری

اگر هنگام مسواک زدن لثه‌های شما متورم، ملتهب یا حساس شده‌اند، ممکن است به ژنژیویت یا التهاب لثه مبتلا شده باشید

این خبر ممکن است باعث شود احساس کنید در بخش بهداشت دهان شکست خورده اید، اما نگران نباشید، در واقع بسیار رایج است. در صورت عدم درمان، می تواند به وضعیت شدیدتری تبدیل شود، بنابراین مهم است که اقدامات لازم را برای معکوس کردن بیماری لثه خود فورا انجام دهید. خوشبختانه، ما نکات و توصیه‌هایی داریم که سلامت لثه‌های شما را برمی‌گرداند تا بتوانید به لبخند زدن ادامه دهید.

ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت یا التهاب لثه , یک شکل خفیف از بیماری لثه است که ناشی از پلاک‌هایی است که در اطراف خط لثه شما ایجاد می‌شود.
 هنگامی که باکتری در اطراف لثه شما جمع می شود، لایه ای از پلاک، یک لایه نرم، چسبنده و بی رنگ ایجاد می کند. پلاکی که درمان نشود می تواند سفت شده و تبدیل به تارتار شود. پلاک و تارتار هر دو باعث بیماری لثه می شوند. در مراحل اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود.

✓ طبق مجله تحقیقات دندانپزشکی، تقریباً نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال در ایالات متحده (47.1 درصد) به نوعی بیماری لثه مبتلا هستند. در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. این نوع شدیدتر بیماری لثه می تواند باعث لق شدن یا حتی افتادن دندان های شما شود. به همین دلیل بسیار مهم است که فوراً علائم ژنژیویت را برطرف کنید.

علائم ژنژیویت چیست؟
بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری لثه این است که برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است التهاب لثه داشته باشید و اصلاً علائمی از خود نشان ندهد.

هنگامی که اثرات قابل درک می شوند، ممکن است تجربه کنید:

• لثه های متورم
  • لثه های نرم پف کرده
  • عقب رفتن لثه
  • گاهی لثه ها حساس می شوند
  • لثه هایی که هنگام کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن خونریزی می کنند
  • تغییر رنگ آدامس از صورتی به قرمز
  • مزه بد مداوم در دهان شما
  • لق شدن دندان ها
  • بوی بد دهان مداوم

اگر متوجه هر گونه بی نظمی یا حساسیتی در سلامت لثه خود شدید، تا معاینه بعدی خود منتظر نمانید و فوراً با یک متخصص دندانپزشک قرار ملاقات بگذارید.

علل و عوامل خطر ژنژیویت
 علت اصلی التهاب لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. با مراقبت از دهان خود، بهترین موقعیت را برای داشتن لثه های سالم و عاری از بیماری دارید. اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد.

انتخاب های خاص سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهد، مانند:

• بهداشت ضعیف دهان
  • رژیم غذایی ناسالم
  • و استرس
  • سن

طبق مطالعه ای که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است، 64 درصد از بزرگسالان بالای 65 سال دارای بیماری پریودنتال متوسط ​​یا شدید هستند.

داروها
برخی از داروها می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشند. در مورد هر گونه عوارض جانبی احتمالی که داروی شما می تواند داشته باشد با یک متخصص پزشکی صحبت کنید.

بیماری ها
سایر شرایط پزشکی می توانند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهند، مانند:

• پوکی استخوان
  • بیماری قلب و عروقی
  • و عوارض بارداری

همگی این موارد می توانند به بیماری پریودنتال کمک کنند.

سایر بیماری ها از نظر ارتباط احتمالی با بیماری لثه، از جمله سرطان پانکراس، بیماری ریوی و آرتریت روماتوئید در حال ارزیابی هستند.

چگونه از التهاب لثه جلوگیری کنیم ؟
 رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای پیشگیری از التهاب لثه است.

چند نکته مراقبتی:

• 2 بار در روز مسواک بزنید

اگر مسواک زدن منظم در حال حاضر بخشی از روال شما است، دوباره بررسی کنید که از تکنیک صحیح استفاده می کنید. ممکن است ابتدا لثه‌های بهبودی شما نیاز به لمس ملایم‌تری داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که از یک برس نرم استفاده می‌کنید و فشار مناسبی را اعمال می‌کنید.

• روزی یک بار بین دندان های خود را تمیز کنید

از نخ دندان یا مسواک بین دندانی برای قرار گرفتن بین دندان ها و زیر خط لثه استفاده کنید تا مواد محرک مانند باکتری ها و باقی مانده های غذا را از بین ببرید و به کاهش التهاب کمک کنید.

• برای محافظت بیشتر یک دهانشویه اضافه کنید

یک دهان شویه ضد میکروبی بدون نسخه به شما در درمان عفونت و کنترل رشد باکتری در دهان کمک می کند. از دندانپزشک خود برای توصیه آنها بخواهید.

• و حتماً برای قرارهای منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید , نه تنها برای اینکه دندان های خود را سفید مروارید نگه دارید، بلکه سلامت لثه های خود را نیز بررسی کنید.

نحوه تشخیص و درمان التهاب لثه
 اگر هیچ علامتی از التهاب لثه نشان نمی دهید و به بیماری لثه مبتلا هستید، متخصص دندانپزشک شما می تواند در نوبت بعدی شما این بیماری را تشخیص دهد. اگر علائم این بیماری را تجربه می کنید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در صورت توصیه  فوراً برای ویزیت مراجعه کنید.

متخصص دندانپزشکی شما می‌تواند تمیز کردن کاملی را برای پاک کردن هرگونه پلاک از سطح دندان‌ها و زیر خط لثه شما انجام دهد. اگر پلاک کلسیفیه شود، دندان های شما ممکن است به تکنیک پیشرفته تری به نام جرم گیری و پلنینگ ریشه نیاز داشته باشند.

متخصص دندانپزشکی شما کاری بیشتر از تمیز کردن دندان های شما انجام می دهد. آنها دهان شما را از نظر هر گونه ناهنجاری دیگری معاینه می کنند و توصیه هایی ارائه می کنند که ممکن است تمیز کردن لثه و دندان های خود را در خانه آسان تر کند. برای موارد شدیدتر، متخصص دندانپزشک شما ممکن است از یک پروب دندان برای اندازه گیری پاکت هایی که در خط لثه شما ایجاد می شود استفاده کند تا ببیند آیا وضعیت شما به سمت پریودنتیت پیش می رود یا خیر.

آیا درمان های خانگی برای التهاب لثه وجود دارد؟
اگر به دنبال درمان خانگی التهاب لثه هستید، احتمالاً خوانده اید که زردچوبه و مریم گلی خواص مفیدی برای لثه های شما دارند.

در حالی که مطالعاتی وجود دارد که که راهایی برای اطمینان از اینکه بیماری لثه ی شما به وضعیت شدیدتری تبدیل نشود ارائه میدهد.

اما بهترین و مطمئن راح برای هنگامی کهمتوجه حساسیت، تورم یا خونریزی در لثه های خود شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات داشته باشند. با تشخیص زودهنگام علائم ژنژیویت و جستجوی درمان، می توانید به سرعت و به راحتی علائم خود را تسکین دهید و سلامت لثه خود را به وضعیتی برگردانید که بتوانید به آن لبخند بزنید.

برچسب ها

جهت ارسال نظر ابتدا وارد سایت شوید

لطفاً آنچه فکر می کنید را با ما در میان بگذارید!